Soapbox by Wistia er et program til optage videoer fra din computer. Programmet gør det meget nemt for dig at starte en optagelse af dit webcam og computerskærm på én gang. Efterfølgende kan du så redigere i din video og vælge, om du kun vil vise dit webcam, kun vise din skærm eller vise begge dele på én gang.
Når man optager sin computerskærm, kalder man også videoerne for screencasts. Et screencast bruges ofte til at gennemgå brugen af computerprogrammer eller hjemmesider og har den fordel, at de studerende kan se dem i deres eget tempo. Når man skal lære at anvende et program, er det en god støtte at kunne holde en pause og gense passager efter eget behov. Ofte er den tekniske brug af et computerprogram en forudsætning for et fag, men ikke formålet med faget, og her kan screencast s før undervisningen hjælpe de studerende med at træne de nødvendige tekniske færdigheder.
Når man afspiller en video optaget fra Soapbox, kan man vælge at afspille videoen i halv hastighed eller dobbelt hastighed, og dette kan være en hjælp for de studerende.
Ud over tekniske gennemgange kan du selvfølgelig også lave faglige præsentationer, f.eks. PowerPoint-præsentationer. Det er godt til indhold, der er det samme år efter år, eller til centrale emner, som de studerende skal have godt styr på. Der giver faglige videoer mulighed for at de studerende kan repetere efter behov og op til eksamen.
"Faget er praktisk, og jeg følte, at tiden sammen med de studerende kunne bruges bedre, end at jeg bare står og snakker. Jeg ville gerne opnå, at de studerende fik meget bedre føling med materialet."
Flipped classroom format, hvor de studerende ser forelæsningsvideoer samt demonstrationer af statisktikprogram hjemmefra (out-of-class) og laver øvelser på campus (in-class), for 65 studerende.
Read more 👉Læs mere 👉Nedenfor kan du finde gode læringsaktiviteter, som du med tage udgangspunkt i eller lade dig inspirere af.
Below you can find efficient learning activities to get you started
De studerende får støtte til deres forberedelse, og der frigives tid til at gå i dybden med stoffet på timerne.
Underviseren optager et fagligt oplæg på video, som voice-over eller som screencast, og deler det med de studerende før undervisningstimen.
Samtidig stiller underviseren nogle spørgsmål eller opgaver til oplægget og inviterer evt. til uddybende spørgsmål.
Gør klar til aktiviteten
Prepare the activity
Få afviklingen til at fungere
Ensure a good execution
Saml op på aktiviteten
Wrap up on the activity
De studerende ser oplægget og forbereder spørgsmål eller opgaver inden den kommende undervisningstime.
På timen følger underviseren op på opgaven, enten i dialog med de studerende eller på baggrund af svar, som de studerende har sendt til underviseren.
Tidsforbruget afhænger af oplæggets længde og studenteropgavernes karakter.
Her kan du finde klar-til-brug templates for denne læringsaktivitet
Aktiviteten giver de studerende de nødvendige tekniske færdigheder vha. trin-for-trin-instruktionsvideoer.
Underviseren gennemgår, hvordan man bruger en applikation, hjemmeside m.m. på video vha. Soapbox.
Gør klar til aktiviteten
Prepare the activity
Få afviklingen til at fungere
Ensure a good execution
Saml op på aktiviteten
Wrap up on the activity
Den studerende ser videoen hjemme, og følger underviserens instruktioner i brugen af applikationen, hjemmesiden osv.
De studerende kan hjælpe hinanden ved at skrive spørgsmål og svar i et online diskussionforum.
Ubesvarede spørgsmål tages op den følgende undervisningsgang.
Her kan du finde klar-til-brug templates for denne læringsaktivitet
De studerende får og modtager feedback, der virker både mere personlig og vedkommende end skreven feedback. Samtidig kan feedback-giveren spare tid i arbejdsprocessen.
Underviseren stiller de studerende en opgave inden for et afgrænset emne.
Gør klar til aktiviteten
Prepare the activity
Få afviklingen til at fungere
Ensure a good execution
Saml op på aktiviteten
Wrap up on the activity
De studerende skriver et udkast til opgavebesvarelsen og uploader den til den digitale platform.
De studerende eller underviseren giver nu mundtlig feedback vha. f.eks. Soapbox by Wistia eller Explain Everything.
Den mundtlige feedback kan understøttes ved at henvise til tekstkommentarer og tekstfremhævning i dokumentet, som feedback-giveren har sat ind.
De studerende gennemgår den feedback, de har fået, og indarbejder den i deres opgave.
Tidsforbruget og mængden af feedback afhænger af opgavens omfang.
Her kan du finde klar-til-brug templates for denne læringsaktivitet
De studerende får online kortfattet og præcis information om faget og udprøvningen, så introduktionstimen kan bruges til dialog og afklaring.
Underviseren gennemgår fagbeskrivelsen online.
Der bruges fx en video optaget med Soapbox. (5 min.)
Gør klar til aktiviteten
Prepare the activity
Få afviklingen til at fungere
Ensure a good execution
Saml op på aktiviteten
Wrap up on the activity
De studerende ser videoen og underviseren opfordrer dem til at sende ham spørgsmål til præsentationen.
På første undervisningstime giver underviseren et hurtigt overblik over det, der blev præsenteret i online-præsentationen, og besvarer de spørgsmål, som de studerende stillede. (10 min.)
Her kan du finde klar-til-brug templates for denne læringsaktivitet
Her kan finde klar-til-brug templates med værktøjet. Du kan også del dine egen templates nedenfor.
Kan du ikke se nogen template? Del din egen template med andre undervisere nedenfor
Here you can find ready-to-use templates with the tool. You can also share you own template on the link below.
Don't see any template? Submit you own and share below.
Et værktøj giver dig forskellige muligheder for at lave aktiviteter, men selve aktiviteten er det der skal sikre læringsudbyttet. Vi har derfor samlet forskellige afprøvede aktiviteter, som på forskellig vis kan støtte dine studerendes læring, og som dette værktøj kan understøtte.